| 0 comments ]

Ramai rasanya yang tahu apa itu kuda kepang. Sekeping kadbod yang ditunggang oleh pemain kuda kepang dan menari ikut rentak lagi.Kuda kepang sebenarnya berasal dari Tanah Jawa ( Indonesia ). Kemunculannya di Malaysia adalah disebabkan penghijrahan rakyat tanah jawa ke sini.

Selalunya kuda kepang ini akan memerlukan 25 orang. Pecahannya ialah 9 orang bertindak sebagai penari, 5 orang ditugaskan memainkan muzik, 15 orang jaga kawasan dan 2 orang bertindak sebagai "Bomoh Pemulih". Dalam banyak-banyak penari kuda kepang, ada seorang pemimpin yang dipanggil "Danyang"

Peralatan permainan kuda kepang terdiri daripada:

* lima buah angklung
* sebuah gendang
* beberapa gong
* sekurang-kurang sembilan kuda
* sebatang pecut
* serantai tali sepanjang 100 kaki (30 meter).

Angklung yang berbentuk empat segi diperbuat daripada buluh dan rotan dan dimainkan dengan cara menggoyangkan dan menggoncangkan buluh tersebut. Gabungan bunyi nyaring daripada buluh yang kecil serta bunyi bergema daripada buluh yang besar menghasilkan bunyi yang indah dan menarik.

Gendang diperbuat daripada kayu leban dan kulit lembu, sedangkan pengikatnya diperbuat daripada rotan. Gendang ini yang dipalu mengikut irama yang tertentu berdiameter lebih kurang tiga kaki. Gong menyedapkan lagi bunyi muzik pengiring. Pecut diperbuat daripada kedua-dua buluh dan tali yang dipintal menjadi satu. Fungsi pecut adalah untuk mengarah dan mengawal permainan, iaitu penari-penari kuda kepang. Selain itu, perkakas yang penting ialah kuda yang diperbuat daripada kulit lembu dan dibentukkan menyerupai kuda dan diwarnakan merah, putih, atau kelabu. Tali digunakan untuk membuat pagar bagi mengelakkan penari-penari yang mabuk daripada berkeliaran serta untuk memudahkan bomoh mengawal tarian.

0 comments

Post a Comment