| 3 comments ]

السلام عليكم

Ya, semoga sejahtera semuanya.

Hari ini kemalangan yang membabitkan sebuas bas laju (ekspres) dari utara menjadi tajuk-tajuk berita. Jika di peti televisyen dan kotak radio, ianya telah pun berkumandang dari malam tadi lagi. Walaupun kisah yang menjadi sebahagian daripada rencah kehidupan yang memilukan, kekadang kisahnya ditenggelamkan dengan rentak hiburan dan berita glamour. Maklumlah, ABPBH 2009 perlu sangat dimuatkan terutama di dalam akhbar keluarannya, NSTP. Aku percaya, kisah bas yang tunggang terbalik ini akan hangat paling lama pun sebulan dua. Kemudian, hilang tanpa berita. Kecuali, kemalangan seterusnya berlaku.

Aku masih teringat antara beberapa isu bersangkutan dengan bas. Kotak hitam, penguatkuasaan pegawai samaran sebagai penumpang, tambang, lesen pemandu, saman-saman yang tidak dijelaskan pemandu bas, pemandu mengantuk, gaji pemandu, pemandu warga asing dan macam-macam lagi. Sungguh berserabut kalau disenaraikan.

Bertukar profil kementerian atau penguatkuasa maka agenda dan penguatkuasaan pun berubah. Tercicir ataupun diperbaiki. Menjadi basi. Paling tidak akan dipolitikkan atau akan diambil keuntungan selagi boleh dikaut.

Wah. Risau juga hati bila kemalangan jalan raya melibatkan bas menjadi fokus. Semoga الله melindungi kita dari bala malapetaka dan kecelakaan.

Doa naik kenderaan :


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

سُبْحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَٰذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ وَإِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا لَمُنْقَلِبُونَ



Maha Suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya. Dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali!

Doa naik kenderaan ini dipetik dari ayat 13 dan 14 surah Az-Zukhruf (Surah ke-43, Makkiyyah, dalam Juz ke-25).

Wallahualam.

Sahaini Ahmad Safian
Bangsar, Kuala Lumpur.

3 comments

Aidy Shahiezad said... @ April 14, 2009 at 4:55 AM

nie la sebabnya aku fobia sangat nak naek bas utk jalan jauh nie...

AkuAyie said... @ April 14, 2009 at 3:53 PM

uish..
tu la..patutnya keselamatan tanggungjawab bersama. Daripada penumpang, dreber bas dan juga pengguna jalan yang lain.
Tidor kne cukup sebelum drive, dan elok selalu tukar syif. Yang menjadi masalah bila dreber tu ditugaskan bawa kenderaan tanpa berehat.
Sama-sama baca doa, tawakal tuAllahlah...

hrmk said... @ April 16, 2009 at 8:36 PM

thanks for tempekkan ayat naik kenderaan.

Post a Comment